L’elecció del tema dels nostre treball
no ens va suposar cap dificultat, ja que teníem clar que el faríem sobre un
tema que englobés o bé l’època republicana o bé l’època franquista. Ja que les dos sempre hem
sentit una fascinació per aquests moments històric , que s’apropen en el temps
a la nostra època. Tot i així, un dels
fets que ens van impulsar a parlar sobre l’educació va ser l’època històrica que estem vivint actualment.
És a dir, totes les retallades que estem patint que creiem que està desfent el
sistema educatiu públic, el qual permet
a tothom accedir a una educació digna; un altre factor que vam tenir en compte
va ser el fet de voler imposar la religió catòlica a totes les aules;
l’abdicació del rei ens va fer pensar si realment es necessària la monarquia i
de no ser així quin sistema polític voldríem. I altres fets que ens van
inspirar van ser totes les històries que havíem escoltat dels nostres avis i
pares, les quals parlaven d’un sistema opressor, i com l’educació en aquell
temps era molt diferent a la que tenim ara. Com a resultat de tots aquets
factors vam decidir fer el nostre treball sobre
“ L’educació durant la segona
república i l’educació durant el franquisme”. Però un cop que vam aprofundir sobre el tema
de l’educació durant el franquisme, ens vam indignar al saber la situació de
desigualtat a la que es trobava sotmesa la dona. Per aquest motiu vam decidir
canviar lleugerament el tema del nostre treball, i el vam centrar en l’educació
de la dona, titulant així el nostre
treball “l’educació de la dona durant la
segona república i durant el franquisme”.
Els objectius del nostre treball estan
orientats a entendre els dos sistemes educatius que precedeixen al nostre. Primerament volem constatar les
diferències entre l’educació de la segona república i l’educació franquista. Un
altre punt que volem resoldre és si la finalitat de l’educació franquista era
ensenyar, és a dir, formar persones amb esperit crític o adoctrinar-les per tal
de que no qüestionessin al règim franquista.
El primer pas que vam seguir va ser
mirar a la web xtec.com, com fer un treball de recerca per tal de saber quins
eren punts que havíem de seguir. Un cop vam saber estructurar el treball vam
fer un índex el qual ens organitzava el treball en capítols. Però la nostra
primera tasca de recerca consistia saber com buscar informació. La qual la vam
trobar en biblioteques nacionals i cercadors científics online altament
qualificats com Dialnet, TDR (Tesis
Doctorals en Red)... dels quals vam extreure tesis doctorals, articles
científics, articles de revistes que després ens vam llegir i dels quals vam
seleccionar dades rellevants. També vam
utilitzar diferents cercadors d’arxius com hemeroteques, cartoteques,
cinemateques dels que vam aprofitar alguns documents històrics.
Tot i que una de les coses que més ens
va cridar l’atenció va ser una web de represaliats pel franquisme, una web
basada en un projecte que es dedica a recuperar la identitat de tots aquells
que o bé van ser assassinats a mans dels franquistes o van desaparèixer sense
deixar cap rastre, tot això un cop instaurat el règim franquista. Una de
nosaltres va poder trobar el seu besavi que finalment vam saber que va ser
afusellat.
Una part essencial del nostre treball
van ser les entrevistes realitzades per una banda, a la gent gran de la
residència Desalup que ens van donar testimoni de les seves vivències durant la
seva infància que coincidí amb el període històric de la II República, ens van explicar com era anar a escola en
aquells temps. Per altra banda vam
contactar amb la mesa de la República de Nou Barris els quals van respondre a
una sèrie de preguntes que nosaltres els hi vam plantejar sobre l’educació
durant la república i el franquisme. Per últim també vam comptar amb els
testimonis dels nostres pares, avis i amics seus que ens van explicar de manera
més propera com van viure ells aquelles èpoques.
I una altra de la part pràctica que
vam dur a terme va ser la investigació feta als arxius històrics de Barcelona.
On el primer que vam fer va ser demanar cita amb una antelació de tres
setmanes. Un cop allà vam aconseguir tenir a les mans tenir arxius com un diari
escrit per una mestra de la república que estava dirigint unes colònies
escolars, aquest quadern venia acompanyat per dibuixos fets pels mateixos nens.
Tot i així la llàstima va ser no poder fet fotocòpia d’aquests arxius.
Va arribar un punt en que vam emmagatzemar molta quantitat de
bibliografia i això feia que no poguéssim abastar tota la bibliografia en
carpetes de l’ordinador. Per això vam decidir que seria una bona idea crear una pàgina web per tal de tenir
organitzada i disponible online tota la informació. Però actualment la nostra
pàgina web s’ha convertit en una manera per difondre tot el treball que hem
fet. En la qual no només hem compartit la bibliografia i els capítols redactats
sinó que també conté una fonoteca amb poemes recitats, d’autors que defensaven
la llibertat en temps d’opressió i van demostrar que “la poesia es una arma cargada de futuro”. També hem inclòs una hemeroteca que té arxius
històrics com per exemple, el comiat del mestre, filòsof i poeta Antonio
Machado que expressa com li agradaria poder quedar-se a Madrid lluitant al
costat del seu poble. I una videoteca plena de conferències, documentals i entrevistes
de les que destaquem l’entrevista a Federica Montseny, ministra i sindicalista
anarquista i defensora dels drets de la dona. A més hem contrastat totes les
dades el treball amb xifres i taules econòmiques que demostren la quantitat de
diners invertida en l’educació al llarg de casi tot el segle XX fins
l’actualitat a càrrec dels diferents
governs.
Volem destacar que no el considerem un
treball més de l’escola sinó que a mesura que descobríem tots els personatges
que van estar implicats en la millora de la cultura durant la República com Luis
Cernuda, del qual vam trobar una fotografia d’ell muntat en un ase amb alforges
plenes de llibres, portant la cultura a pobles remots. Així a través d’aquests
documents, imatges, pel·lícules vam poder captar la realitat del moment,
emocionant-nos ens els moments tendres, indignant-nos amb les injustícies i
fins i tot plorant amb el sentiment d’impotència.
Un altre pas que vam seguir abans de
redactar el treball, per poder estructurar-lo millor va ser l’elaboració d’uns
mapes mentals, és a dir, agrupar la informació de manera sintètica. Que van
ser, en un inici, l’esquelet del nostre
treball i la base sobre la qual vam començar a redactar. Podem dir que la
redacció del treball va ser la part que més ens va costar ja que no havíem redactat
mai un treball d’investigació. Finalment vam posar fotografies amb les quals
ens fem una idea d’aquelles èpoques i també hem introduït a l’inici de cada
capítol una cita perquè creiem que és importat completar els capítols amb
paraules que demostrin la profunditat del tema.
L’últim pas va ser organitzar la
bibliografia amb el programa Zotero el qual recull i administra totes les dades
de la bibliografia. La qual es basa en ampli repertori de tesis doctorals
aprovades oficialment, articles científics més actuals, articles de diferents
revistes, pàgines web...
Segui il tuo corso, e lascia dir le genti!
No hay comentarios:
Publicar un comentario