El franquisme va suposar un canvi molt brusc per a la societat, en especial per a les dones, ja que van ser un dels sectors més perjudicats, ja que les diferències entre les dones i els homes es van tornar a accentuar.
Durant la Segona República gran part de la població femenina va obtenir molta importància, va comença a participar política i sindicalment, van començar a ser acceptades en els àmbits electorals. Durant aquell període l’escolarització de les dones a la universitat es va incrementar i això va fer que després poguessin independitzar-se sense dependre de cap home.
En l’àmbit escolar veiem com les classes tornen a estar separades entre nens i nenes, cosa que facilitaria, que tant nens com nenes puguin tenir educacions diferents. L’educació masculina es caracteritzava per l’exaltació de la virilitat i l’exaltació de la pàtria; en canvi la de la dona es caracteritzava per un coneixement sobre les tasques domèstiques. El resultat d’aquesta separació va degenerar en la inferioritat de l’ensenyament de les nenes ja que no les només les instruïen en les tasques de la llar, el matrimoni la maternitat.
Tot això es va veure reflectit en la societat, ja que durant els anys 40 i 50, les dones que es dedicaven a exercir professionalment eren escasses i era molt difícil per elles poder accedir a la universitat.
El panorama de desigualtat no només afectava a nivell educatiu sinó que es veia reflectit en l’àmbit laboral. El franquisme tenia com a objectiu que les dones, en especial les dones casades, no tinguessin un treball remunerat. L’any 1945 es van prendre iniciatives com “gratificadoras” o “protectoras” que animaven a la dona a que deixés el seu lloc de treball i es dediquessin a els fills i la llar, aquestes mares rebien ajudes, com descompte en el transport, per altre banda les dones treballadores eren penalitzades, i quedaven excloses de les ajudes que atorgava l’estat, també es van establir per els homes el “Plus Cargas Familiares” que eren els punts que obtenien segons el nombre de fills.
Per a la dona treballar fora de l’àmbit domèstic només es donava quan les condicions econòmiques de la família eren nefastes. Però tot hi això també hi havien moltes dones que treballaven, conegudes com les dones obreres, tenien uns sous un30% més baix que un home, legalment s’acceptava la desigualtat de salari entre sexes, les mares no tenien dret a una maternitat.
Així podem veure que mentre els homes gaudien d’una escola, on aprenien matemàtiques, llengües i moltes altres assignatures, les dones es veien forcades a rebre informació i formació sobre les tasques de la llar. I si alguna dona volia treballar, tenia que combatre amb les diferències entre els gèneres i no podia reclamar cap igualtat ja que l’home era considerat superior.
No hay comentarios:
Publicar un comentario